Η πιθανότητα διεξαγωγής δημοψηφίσματος μέσα στο 2011 απασχόλησε τη σημερινή συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου. Το δημοψήφισμα θα είναι δεσμευτικό ανάλογα με τη συμμετοχή των ψηφοφόρων.
Το θέμα δεν έχει διευκρινιστεί. Πιθανότερη εκδοχη είναι να τεθούν ερωτήματα για τις αλλαγές στο πολιτικό σύστημα, τον εκλογικό νόμο και τη διαπλοκή και το πολιτικό χρήμα.
Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, δημοψήφισμα, κατά το Σύνταγμα, μπορεί να γίνει σε δύο περιπτώσεις.
Το θέμα δεν έχει διευκρινιστεί. Πιθανότερη εκδοχη είναι να τεθούν ερωτήματα για τις αλλαγές στο πολιτικό σύστημα, τον εκλογικό νόμο και τη διαπλοκή και το πολιτικό χρήμα.
Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, δημοψήφισμα, κατά το Σύνταγμα, μπορεί να γίνει σε δύο περιπτώσεις.
Η πρώτη αφορά κρίσιμο εθνικό θέμα, οπότε για το δημοψήφισμα απαιτείται απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου για την διεξαγωγή του, η οποία στη συνέχεια κατατίθεται στην Βουλή, όπου και απαιτείται απλή πλειοψηφία για το αν το θέμα θα πάει σε δημοψήφισμα.
Η δεύτερη περίπτωση δημοψηφίσματος αφορά τα ψηφισμένα νομοσχέδια, τα οποία, όμως, δεν έχουν δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Σε αυτή την περίπτωση, για να διεξαχθεί δημοψήφισμα απαιτείται να κατατεθεί πρόταση από τα 2/5 των βουλευτών, η οποία να εγκριθεί από τα 3/5 της Βουλής.
Στη δεύτερη περίπτωση δημοψηφισμάτων (όχι για κίρισιμο εθνικό θέμα) απαιτείται η συμμετοχή τουλάχιστον του 50% του εκλογικού σώματος και από εκεί και πέρα το αντικείμενο του δημοψηφίσματος θα ήταν δεσμευτικό, ανάλογα με το τι θα αποφάσιζε η πλειοψηφία των ψηφισάντων.
Για τα κρίσιμα εθνικά θέματα προβλέπεται ότι η δεσμευτικότητα της ετυμηγορίας του δημοψηφίσματος θα ήταν ανάλογη της συμμετοχής σε αυτό.
Οι «πρωταγωνιστές» των δημοψηφισμάτων θα είναι πολιτικά κόμματα, αλλά και οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών, φορείς, επιμελητήρια κλπ, έλεγε η ίδια πηγή προσθέτοντας ότι όλοι αυτοί θα είναι και δέκτες ρυθμίσεων, ενώ δεν θα υπάρχει καμία κρατική χρηματοδότηση.
Επίσης, θα δημιουργηθούν επιτροπές υποστήριξης του «ναι» και του «όχι» ή στα ερωτήματα των δημοψηφισμάτων, θα υπάρχει δωρεάν κατανομή του τηλεοπτικού χρόνου, ενώ σύμφωνα με την ίδια πηγή η διαμόρφωση των ερωτημάτων ανήκει σε αυτούς που αποφασίζουν την διεξαγωγή του δημοψηφίσματος.
Η δεύτερη περίπτωση δημοψηφίσματος αφορά τα ψηφισμένα νομοσχέδια, τα οποία, όμως, δεν έχουν δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Σε αυτή την περίπτωση, για να διεξαχθεί δημοψήφισμα απαιτείται να κατατεθεί πρόταση από τα 2/5 των βουλευτών, η οποία να εγκριθεί από τα 3/5 της Βουλής.
Στη δεύτερη περίπτωση δημοψηφισμάτων (όχι για κίρισιμο εθνικό θέμα) απαιτείται η συμμετοχή τουλάχιστον του 50% του εκλογικού σώματος και από εκεί και πέρα το αντικείμενο του δημοψηφίσματος θα ήταν δεσμευτικό, ανάλογα με το τι θα αποφάσιζε η πλειοψηφία των ψηφισάντων.
Για τα κρίσιμα εθνικά θέματα προβλέπεται ότι η δεσμευτικότητα της ετυμηγορίας του δημοψηφίσματος θα ήταν ανάλογη της συμμετοχής σε αυτό.
Οι «πρωταγωνιστές» των δημοψηφισμάτων θα είναι πολιτικά κόμματα, αλλά και οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών, φορείς, επιμελητήρια κλπ, έλεγε η ίδια πηγή προσθέτοντας ότι όλοι αυτοί θα είναι και δέκτες ρυθμίσεων, ενώ δεν θα υπάρχει καμία κρατική χρηματοδότηση.
Επίσης, θα δημιουργηθούν επιτροπές υποστήριξης του «ναι» και του «όχι» ή στα ερωτήματα των δημοψηφισμάτων, θα υπάρχει δωρεάν κατανομή του τηλεοπτικού χρόνου, ενώ σύμφωνα με την ίδια πηγή η διαμόρφωση των ερωτημάτων ανήκει σε αυτούς που αποφασίζουν την διεξαγωγή του δημοψηφίσματος.
Πηγές:ΑΠΕ-ΔΟΛ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου